Annons
Insändare

Thomas H Johnsson: Är det rimligt med 2 000 inställda pågatåg? – nu startar vi upprop på Facebook

Det blir närmast enfaldigt när ansvariga regionpolitiker och Skånetrafikens ledning ständigt skyller sitt misslyckande på Trafikverket. Sedan juni har fler än 2 000 Pågatåg blivit inställda.
Skåne • Publicerad 30 augusti 2024
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
2 000 Pågatåg ställdes in bara i somras – orimligt anser Thomas Johnsson.Foto: Peter Hellemarck

SVT har i ett inslag uppmärksammat att det finska bolaget, VR Sverige AB, som bemannar Pågatågen med lokförare och tågvärdar, helt sonika struntar i att rekrytera full personalstyrka så de kan klara uppdraget.

Att inställda tåg starkt hämmar regional tillväxt är vedertaget. Och när VR totalt nonchalerar att pendlare blir strandsatta på perrongen får således det regionala näringslivet betala notan.

Annons

Är det verkligen rimligt att detta bolag – under dessa omständigheter – ska få fortsatt förtroende att bemanna tågen?

Varför har Skånetrafikens upphandlingsansvariga godkänt ett kontrakt där deras leverantör (VR), kan som en vinstmaximerad strategi betala vite med 15 000 kronor per inställd avgång, istället för att finansiera bemanning så att tågen kan köra som avtalats. Hur mycket skada ska Skånetrafikens ledning få åsamka regionen innan det vidtas åtgärder?

Driftstopp och förseningar uppkommer inte av sig själv. Det är givetvis konsekvenser av felaktiga beslut och omdömeslösa prioriteringar.

Skånetrafikens huvudman är politisk. Och i tidigare artiklar har jag efterfrågat regionstyrelsens ordförande, Carl Johan Sonesson (M), och kollektivnämndens ordföranden, Carina Zachau (M), att presentera en konkret åtgärdsplan hur Skånetrafiken framöver ska leverera tillförlitlig och fungerande kollektivtrafik.

Snart två mandatperioder (2018–2022 samt 2022–2024) har passerat utan att de agerat. Och dessvärre går Skånetrafiken ständig kräftgång och problemen ökar stadigt.

En nystartad Facebookgrupp ”Upprop Skånetrafiken” vill väcka opinion till ett omtag av Skånetrafiken. Och lobba för att regionen ska bli ett föredöme på kollektivtrafik. Ett attraktivt- och konkurrenskraftigt Skåne gagnar alla.

Thomas H Johnsson

Ps. Tänk på att det inte är lokförarens eller tågvärdens fel när Skånetrafiken misslyckas. Ombordpersonalen gör oftast vad de kan för att din resa ska bli så bra som möjligt. Ds.

Annons
Annons
Annons
Annons