Annons
Insändare

Befria Sandskogen från genomfartstrafiken

Väg 9 är en av Österlens viktigaste vägsträckningar. Den passerar genom ett vidsträckt område, och är tidvis hårt belastad. Slutmålet för många trafikanter är naturligtvis Ystad med omnejd.
Ortsdatering • Publicerad 18 april 2018
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
vägskylt
vägskyltFoto: Bass Nilsson

Vi kan trots detta inte bortse från att en stor del av trafikanterna endast passerar Ystad för fortsatt färd västerut.

Man ska alltså passera ”nålsögonen” Nybrostrand, Sandskogen, Ystads campingplats, järnvägen, flera rondeller samt Dragongatan och belastar egentligen alldeles i onödan en redan idag bekymmersam trafikapparat.

Annons

Boenden, cyklister och gångtrafikanter längs med ovanstående sträcka utsätts för onödiga risker, buller och luftföroreningar. Besökarna i Sandskogen utsätts för samma problem.

Mängden turister under sommarhalvåret stoppar dessutom trafikflödet på ett olyckligt sätt. Framkomligheten på Dragongatan har, som vi alla vet också försämrats med de förändringar, som gjorts.

För att underlätta ovanstående situation borde man få liv i en gammal tanke om en förbifart. Detta skulle på ett drastiskt sätt minska trycket på trafiksystemet i Ystad. Den ökade hamnverksamheten skulle alltså inte behöva konkurrera med trafiken från Österlen i den grad som idag.

En vän av ordning och ekonomi frågar sig säkert om denna tanke är värd att damma av. Jag är övertygad om att detta är både realistisk och nödvändigt.

Österlen behöver smidigare och snabbare förbindelser västerut för att utvecklas vidare. Det tar alldeles för lång tid att ta sig den första delen på Österlen innan man når fram till E 65-an. Ystad med omnejd är i högsta grad en bidragande orsak till detta.

Besöksnäringen i Sandskogen har allt att vinna på denna lösning. Det finns ett befintligt vägsystem, som till vissa delar borde kunna utgöra stommen i en framtida förbifart.

Ystads kommun borde tillsammans med Simrishamns kommun arbeta för att trafiken mellan förslagsvis ”Kabusakorset” och den nya vägsträckningen vid Stora Herrestad blir möjlig.

Vi planerar att gå till val på att ovanstående föreslagna vägsträckning ingår i Region Skånes satsningar på kommande väginvesteringar.

Även vi på östra kanten av Skåne är i stort behov att genomgripande trafiklösningar.

Göran Göransson

Annons
Annons
Annons
Annons